Designér: Světlo vnáší život do skla, my do světel

Designér: Světlo vnáší život do skla, my do světel

Co mají společného brusič skla a automobilový designér? Jak se do designu modernizovaného modelu ŠKODA SUPERB promítla inspirace křišťálem? Vedoucí designér exteriérového osvětlení Petr Nevřela dává odpovědi výstavou artefaktů i rozhovorem pro ŠKODA Storyboard.

18. 7. 2019 Škoda svět DESIGN

Český křišťál a sklářství jsou velkým zdrojem inspirace designu značky ŠKODA. Vystavení několika vybroušených skleněných artefaktů při novinářské prezentaci modernizovaného modelu ŠKODA SUPERB ukázalo fyzickou podobu této inspirace. 

skoda-design-regals-crystal

Vazba mezi broušenými skleněnými krystaly a světlometem inovované limuzíny je při pohledu na ně jasná.

skoda_superb_design

Petr Nevřela, vedoucí designér exteriérového osvětlení v oddělení ŠKODA Design, prezentoval také 3D moodboardy pro jednotlivé verze modelu SUPERB (viz foto nad tímto textem).

nevrel_circle
Petr Nevřela
vedoucí designér exteriérového osvětlení

„Charakter verzí SPORTLINE, SCOUT a LAURIN & KLEMENT jsme ukázali na řadě předmětů, které vyjadřují podobné hodnoty. Je to vlastně standardní práce designéra. Když prezentuje návrh, tak vždy pomocí jiných objektů ze zcela jiné sféry produktového designu popisuje záměr svého výsledného produktu. Ukazujeme náš návrh spolu s produkty, které už zákazník používá,“ vysvětluje Petr Nevřela.

Světlomety dotvářejí charakter vozu

V čem jsou křišťál a sklářství inspirující pro designéry?

Sklo je obrovský zdroj emocí. Ať už se bavíme o třpytu, nebo brilanci, kterými se sklo vyznačuje, tak je to zároveň obrovský zdroj atmosféry. A právě to je to, co se snažíme vytvořit na autech. Pomocí vnitřního designu světel dotváříme charakter vozu. Tak jako sklo vytváří atmosféru, tak světlomety automobilu utvářejí jeho charakter.

Světlo do skla vnáší život. To je princip, který u skla funguje. Úplně stejně přinášíme život do světel. Efekty, které lze docílit ve skle, přenášíme na světlomety automobilů, které se tak stávají na autě tím správným šperkem.

skoda-design-crystal-blocks

Jaká je vaše konkrétní role při „převádění“ krystalů do designových prvků na voze?

Úkolem designéra světlometů ve ŠKODA AUTO je přenést unikátní světelné efekty ze skla do plně funkčního prvku na automobilu – do světlometů – a současně dodat světlometu výjimečný vzhled, který spoluutváří charakter automobilu. Podstatnou stránkou naší práce je samozřejmě materiál, protože křišťálové sklo musíme z mnoha důvodů nahrazovat jinými špičkovými materiály, které splňují mimořádné nároky automobilového výrobce, například s ohledem na bezpečnost.

Můžete popsat, jak vzniká tvář automobilu? Jakou roli hrají světlomety?

Při návrzích exteriérů našich vozů, máme vždy přesnou představu, jaké emoce mají vzbuzovat - to, co má automobil vyjadřovat. Analogicky máme také představu o tom, co mají vyjadřovat světlomety. Vývoj designu světlometů a celého exteriéru probíhá paralelně a pochopitelně se v průběhu tvorby vzájemně ovlivňujeme, rozvíjíme myšlenky, tvary, řešení. Přední světlomety automobilu jsou jako oči člověka. Podobně jako vám napoví něco o charakteru člověka pohled do očí, poodhalíte charakter automobilu pohledem do jeho světlometů.

ŠKODA Design

Jak se inspirace krystaly a křišťálem promítla konkrétně do designu nového modelu SUPERB?

Inspirace křišťálem je patrná hned na několika prvcích světel modernizovaného modelu SUPERB. Ve Full LED matrixovém světlometu je výrazný modul s krystalickým tvarem, který je typickým charakterovým prvkem světlometů vozů ŠKODA. Na základní LED verzi světlometů je využit filtr inspirovaný brusem křišťálu. V zadních lampách bych vyzdvihl tři kameny, umístěné v čiré oblasti. Poprvé máme na voze transparentní elementy, které představují hodnotu známou z křišťálového skla. V zadní svítilně jsou dále jehlice, které odkazují na křišťálový brus.

ŠKODA SUPERB L&K

ŠKODA SUPERB L&K

Je práce automobilového designéra podobná práci skláře nebo brusiče skla?

Svým způsobem ano. Cílem skláře i automobilového designéra je vytvořit zajímavý artefakt. Využíváme sice odlišné technologické postupy, máme úplně jiné možnosti, ale oba chceme vytvořit zajímavý objekt, který je na automobilu šperkem, podobně jako například křišťálový šperk pro dámu, či v případě skláře umělecké dílo do interiéru. Oba pracujeme s precizností a s atmosférou, které sklo vytváří, se světlem a jeho efekty.

Související články Na základě štítků: 2019, design, LED světlomety, Superb