Modernizovaná Škoda Scala dostala design, který se inspiroval konceptem Vision RS. Novinka tak působí sportovnějším dojmem a příjemným překvapením je řada propracovaných detailů.
„Koncept Vision RS měl na autosalonu v Paříži v roce 2018 velký úspěch, a tak jsme se mu snažili při práci na faceliftu co nejvíce přiblížit,“ vysvětluje designér Dalibor Pantůček, který vedl tým designu exteriéru. Scala teď působí sportovnějším a dynamičtějším dojmem a podle Dalibora Pantůčka by to zákazníci i fanoušci značky měli poznat na první pohled. „To je vždy úkol faceliftu, dát vozu nový charakter,“ říká Dalibor Pantůček. Designéři týmu Škoda Design tohoto odlišení dosáhli především modernizací exteriéru s řadou propracovaných detailů.
Dalibor Pantůček upozorňuje na masku nového modelu Scala ve verzi Monte Carlo, která dostala opět rám v černé barvě.
Celkové tvary auta zůstávají zachované, Scala ovšem dostala přepracovanou čelní masku, světlomety vpředu i vzadu spolu s nárazníky. Jejich rozsah opravdu přináší dojem zcela nového auta. Díky těmto změnám má totiž Scala zcela novou signaturu denního svícení a grafiku zadních světel, díky níž je vůz snadno rozpoznatelný již z dálky.
Zadní světlomety nového modelu Scala
Sportovnější výraz
Nová maska chladiče má teď nově osmiúhelníkovou konturu a je vertikálnější, což podtrhuje agilitu modelu. Maska také dostala zcela nové vertikální lamely, které mají bohatě tvarovaná žebra, u kterých hlavní lamelu ve spodní části podpírají dva menší elementy. Designéři tu kladli důraz na hru světla a stínu, čelní prvky žeber jsou tak lesklé, ostatní plochy jsou v matném provedení. U modelu Monte Carlo je standardně rám masky v černém provedení, ostatní verze dostávají masku chromovanou. „Maska si bere inspiraci už u historických vozidel Škoda, třeba u modelu Popular Monte Carlo, a jasně ukazuje identitu a dlouhou historii naší značky,“ říká Dalibor Pantůček.
Prohlédněte si nový model Škoda Scala ve verzi Monte Carlo
Dynamický charakter pak podtrhují zcela nové čelní světlomety vozu. Ty mají nižší proporce, a právě proto působí dravěji a moderněji než u předchozího provedení. „Poprvé v tomto segmentu využíváme LED Matrix technologii,“ zdůrazňuje designér Pantůček a dodává, že půjde o volitelnou variantu, standardem jsou Full LED světlomety. Z LED prvků jsou i mlhové svítilny. Ale ještě zpět k hlavnímu světlometu. „Pro dosažení co nejmenší výšky jsme změnili vnitřní uspořádání prvků na minimum, a tím nám vznikla unikátní rozdělená signatura denního svícení, která zároveň zastává funkci blinkrů,“ popisuje Dalibor Pantůček důležitý detail. Omlazená Scala je tak snadno rozpoznatelná od kteréhokoli jiného vozu.
Nové čelní světlomety podtrhují dynamický charakter modelu Scala Monte Carlo.
Změny u nárazníku opět souvisí se sportovnějším výrazem a s českým křišťálem, který je pro designéry Škoda Auto významným zdrojem inspirace. „Nárazník vyniká precizností, ostrými hranami a má výrazné tvarování oblasti nasávače,“ ukazuje Dalibor Pantůček. Elementy struktury v mřížce chladiče dostaly výraznější tvarování v podobě diamantů, které zachytávají a odráží světlo. „Vypadá to, jako by vůz dýchal,“ říká Dalibor Pantůček k detailu, který mimo jiné ovlivňuje chlazení a aerodynamiku auta. Tu zlepšují třeba dvě razantní křidélka v rozích nárazníku. Ta nejenomže obepínají mlhové světlo, ale také vytváří kanál pro proudění vzduchu a tím snižují aerodynamický odpor.
Ladění detailů
Aerodynamická jsou i kola vozu. „Jejich design jsme převzali z konceptu Vision RS, v provedení Monte Carlo mohou být 18palcová kola v tomto designu, ovšem bez aerodynamických krytů. Ostatní provedení mohou mít kola právě s těmito kryty, které opět zlepšují aerodynamiku a snižují spotřebu paliva. Tímto poukazujeme na to, že i funkční design může být atraktivní,“ vysvětluje Dalibor Pantůček.
Kolo modelu Škoda Scala
Na zádi si oko pozorného pozorovatele všimne zejména nového nápisu Škoda s integrovaným háčkem, změnami ale opět prošly i světlomety a nárazník. Téma je tu stejné jako vpředu: světlomety jsou užší a dynamičtější, nárazník ostřeji řezaný a má nově propracovanější difuzor. Chytrá konstrukce nárazníku znamená, že auta s tažným zřízením i bez něj vypadají úplně stejně, nárazník se nijak neliší. „Je to taková designová Simply Clever funkce,“ usmívá se Dalibor Pantůček.
Nový nápis Škoda na zádi modelu Scala Monte Carlo
Scala se měnila i v interiéru: auto bude nově k dostání ve třech úrovních výbavy a v celkově šesti volitelných provedeních interiéru. Standardem je tu digitální přístrojový štít (8 nebo 10,25 palce), infotainment auta může mít displej s úhlopříčkou 8,25 nebo 9,2 palce. Potěší jednoduché ovládání klimatizace pomocí tlačítek a otočných ovladačů. Oproti původnímu provedení využívá Škoda v interiéru modelu Scala větší podíl recyklovaných a snadno recyklovatelných materiálů.
Interiér modelu Škoda Scala
Zákazníci se mohou těšit také na bohatou výbavu, včetně množství asistenčních systémů a řady volitelných prvků, které v této třídě nejsou obvyklé. Scala tak může mít třeba Adaptivní Lane Assist, adaptivní tempomat nebo elektricky otevírané víko zavazadlového prostoru s funkcí virtuálního pedálu pro jeho otevření. Pod kapotou jsou moderní a úsporné motory TSI evo2.