Původ ve skle
Inspiraci pro vzhled světel hledají designéři Petr Nevřela, Martin Paclt a Michal Hess ve skle. Pro ŠKODA AUTO je totiž již řadu let typické využití českého křišťálového skla u koncepčních vozů. „Práce se sklem na konceptech je ohromně inspirativní, ale také náročná. A nejen pro nás, ale i pro brusiče, kteří pro nás skleněné prvky vytvářejí,“ říká Petr.
Skica světla nové generace vozu ŠKODA FABIA
Čeští brusiči skla, kteří s automobilkou na tvorbě světel pro koncepty spolupracují, si podle Petra Nevřely zaslouží velký respekt. „Jsou velmi zruční a precizní, opravdoví mistři svého řemesla. Brousí do velmi subtilních dílů složité 3D dekory. Riziko, že sklo praskne, je obrovské. Jeden z brusičů mi jednou řekl, že po nich občas chceme, jako kdyby se měli podepsat stromem na papír.“
Precizně zpracované skleněné prvky následně přinášejí největší inspiraci a výzvu pro designéry. Ti se totiž snaží maximum krystalického designu z konceptů přenést do sériových vozů, které však musí využívat díly z polykarbonátu. „Do skla můžeme vybrousit téměř cokoli, nejsme limitováni rozměry. Ale polykarbonát má určitá omezení z hlediska tloušťky materiálu nebo třeba zaoblení hran,“ vysvětluje Petr Nevřela.
Přesto se daří i v sériové podobě udržet jedinečný krystalický charakter světel. Petr například vyzdvihuje aktuální generaci modelu ŠKODA OCTAVIA, u jehož zadních světel se podařilo do sériové produkce převést inovativní design 3D krystalů prezentovaných na dosavadních konceptech. „Vytvořili jsme tak zcela nový efekt, který nikdo jiný zatím nepřinesl,“ říká Petr.