Barva ano i ne
Legislativa ovšem dává pozor hlavně na samotnou průhlednost oken auta. Čelní sklo a boční okna vpředu musí mít minimálně 70% průhlednost, jinak auto nesmí po silnicích jezdit. „Proto jsou problematické různé fólie třetích stran, které okna zatmavují,“ vysvětluje Sluka. Zjednodušeně řečeno, okna vpředu se prostě zatmavit nesmí. Určitou úroveň „neprůhlednosti“ (do oněch 30 %) zajistí samotný materiál skla a třeba přítomnost technologie vyhřívání čelního skla.
Vyhřívání čelního skla s wolframovými drátky má velmi jemnou strukturu, výhled tak nijak neomezuje.
To může být realizováno dvěma způsoby: „Fólie mezi dvěma vrstvami skla může obsahovat tenké wolframové drátky, modernější je řešení s tenkou kovovou vrstvou nanesenou v podstatě metodou napařování,“ popisuje Sluka možnosti. Škoda Auto využívá obě možná řešení, u vozů Fabia, Scala a Kamiq si mohou zákazníci objednávat vyhřívaná čelní skla právě s tenoučkými drátky, ostatní modely (od typu Octavia výš) mají řešení s kovovou vrstvou. „To je pro oči řady řidičů komfortnější. I když drátky běžně řidič nevnímá, pro někoho mohou být rušivé,“ přiznává Sluka.
Škoda Scala, zde ve verzi Monte Carlo, má specifický tvar skla u dveří kufru — sklo je protažené až pod logo značky.
Dobrý výhled musí čelní sklo zajistit nejen řidiči, ale také případným kamerám a dalším senzorům, kterými je vůz pod čelním sklem osazen. Zároveň je dnes čelní sklo důležitou „promítací“ plochou pro moderní Head-up displeje. V těchto oknech je speciální fólie, která kompenzuje rozdvojení obrazu, tzv. duchy. Také je zde důležitý tvar okna, který by neměl napomáhat zkreslování obrazu.
Zatímco vpředu je prioritou dobrý výhled, vzadu už konstruktéři u skel vymýšlejí různé funkční kompromisy. „U zatmavení jde především o to, aby se posádka v autě cítila dobře. Příliš tmavé okno by mohlo vytvořit uvnitř auta až moc temnou atmosféru,“ říká Sluka s tím, že právě na tohle konstruktéři automobilky Škoda museli myslet u paketu Sunset, který zatmavená okna do vozů přináší. Zatmavení lze dosáhnout opět dvěma způsoby: buď se přidává barevný pigment rovnou do roztaveného skla, nebo lze použít probarvenou fólii, která tvoří vnitřní vrstvu laminovaného skla.
V moderních vozech musí čelní sklo nabídnout dobrý výhled nejen řidiči, ale také čidlům a kamerám asistenčních systémů.