Technika hasičů ŠKODA AUTO: Dron, robot, 60metrová plošina

Technika hasičů ŠKODA AUTO: Dron, robot, 60metrová plošina

ŠKODA AUTO používá nejmodernější techniku nejen v autech. I vlastní požární stanice v závodě v Mladé Boleslavi je jednou z nejmodernějších v České republice. Firemní hasiči používají hasicího a průzkumného robota, drony vybavené termokamerou nebo nejvyšší dálkově ovládanou plošinu v ČR. A na místě problému jsou do pěti minut.

28. 5. 2019 Škoda svět ZA OPONOU

Jednotku dobrovolných hasičů měla ŠKODA AUTO už od roku 1905. Dnes disponuje profesionálními hasiči a tou nejmodernější technikou. Od února má například vysokozdvižnou plošinu o výšce 60 metrů, která je nejvyšší v České republice.

 

firefighters-skoda

V případě potřeby vyjíždějí škodováčtí hasiči na pomoc i mimo areál závodu.

Ve výbavě mají hasiči i dron s termokamerou, který se může použít při velkých požárech, kdy je kvůli hustému kouři nepřehledný prostor. Termokamera na dronu přesně ukáže ohnisko požáru a hasiči můžou soustředit hašení přímo na správné místo. Do nebezpečných míst, kde hrozí například riziko výbuchu a lidé by byli ohroženi na životě, vysílají hasiči dálkově ovládaného robota. Toho mimochodem mají škodováčtí hasiči také jako první v Česku.

Hlavní snahou samozřejmě je, aby k požárům vůbec nedocházelo, nebo se je podařilo zlikvidovat hned v počátku. K tomu slouží propracovaný systém prevence. V závodě v Mladé Boleslavi je rozmístěno 200 termokamer a 35 tisíc dalších požárních čidel. Informace z nich se shromažďují ve vyhodnocovacím pracovišti, které disponuje speciálním softwarem, určeným pro velké průmyslové aglomerace. Obdobný používá česká metropole Praha. Dispečeři díky tomu dokážou přesně určit místo, kde hrozí nebo již vypukl požár, takže hasiči jsou na místě opravdu rychle, do pěti minut.

infra-camera

Takto ukazuje místo požáru termokamera.

Samotným hašením ale práce škodováckých hasičů nekončí. V případě potřeby vyjíždějí na pomoc i mimo areál závodu a pravidelně školí také kolegy z ostatních požárních stanic v tom, jak vyprošťovat zraněné z havarovaných aut. 

vehicles-station-skoda-firefighter

Přechod k eMobilitě znamená nové výzvy i pro hasiče. V elektrických vozech jsou využity specifické materiály. Hasiči ŠKODA AUTO vyvinuli vlastní systém, jak hasit hořící baterie v elektromobilech. I to budou učit všechny ostatní. „Baterie obsahuje lithium, které je vysoce reaktivní kov. V baterii je obsaženo ve formě sloučenin, ale je opravdu vysoce reaktivní, včetně elektrolytu a při hoření probíhají různé chemické reakce, takže průběh hoření je specifický,“ popisuje velitel firemních hasičů Stanislav Cihelník. „Ale podařilo se nám vymyslet technologii, jak takový požár efektivně a rychle uhasit. Zatím je tento technologický postup ve fázi testování a přípravě metodických listů pro ostatní hasiče, proto o něm nemůžeme prozradit víc.“

Rozhovor

Jak se liší jednotka ŠKODA AUTO od ostatních profesionálních hasičů?

Co se týče systému, jsou si všechny hasičské stanice velmi podobné. My jsme ale technicky a personálně uzpůsobeni práci v opravdu velkém průmyslovém areálu, který má celou řadu specifik. V Mladé Boleslavi je třeba hala M13, kde se vyrábí model OCTAVIA. To je z požárního hlediska jeden z nejsložitějších objektů v republice kvůli velké koncentraci osob a velké rozloze. Záchrana životů je samozřejmě prvořadá, ale musíme přizpůsobit svoji taktiku i technologiím. Když třeba hasíme stroj, jehož cena je 60 milionů korun, tak ho nemůžeme prolít několika cisternami vody.

Stanislav-Cihelník-circle
Stanislav Cihelník
vedoucí firemních hasičů,
Hasičský záchranný sbor ŠKODA AUTO

stanislav-cihelnik-skoda-firefighter

Kolik výjezdů ročně máte?

Zhruba 2 500. Ale požáry v továrně z toho tvoří jen malou část, průměrně 80-90. Díky preventivním opatřením naštěstí nejsou nijak dramatické. Navíc jsme na místě do pěti minut, takže dokážeme zabránit větším škodám. Zhruba 70 výjezdů je mimo areál, kdy pomáháme kolegům hasičům třeba při dopravních nehodách nebo požárech velkých průmyslových objektů. Tři stovky výjezdů připadají na plané poplachy. Největší část výjezdů tak představuje poskytování odborné předlékařské pomoci při úrazech. V každém závodě máme vlastní sanitku a všichni hasiči jsou vyškoleni na poskytování první pomoci.

skoda-cihelnik-firefighter

Hovořil jste o prevenci, jak vypadá v praxi?

Děláme maximum pro to, aby se historické velké požáry už nemohly opakovat. Když se staví nový objekt, od začátku se podílíme na tvorbě projektu a požární dokumentace. Instaluje se celoplošně požární signalizace a termokamery pro kritická místa. V automobilce jsou hydrantové sítě, moderní vnitřní hydrantové skříně, venkovní nadzemní hydranty, automatické požární uzávěry dopravníků a cest. V celém areálu je vysoký počet automatických klapek na odvod tepla a kouře. V hale lakovny je instalováno vodní stabilní hasicí zařízení a vodní mlhové hasicí zařízení. Jsou jím vybaveny všechny lakovací linky, míchárna a sklad barev. I montážní haly jsou vybaveny vodním stabilním hasicím zařízením. V halách, kde se může vyskytovat výbušné prostředí, jsou instalovány detekční senzory.

To všechno zní velmi atraktivně. Projevuje se to na zájmu lidí o práci u firemních hasičů?

Zájem o práci je mimořádný, musíme lidi odmítat. Na jedno volné místo se hlásí zhruba 50 lidí. Není den, aby mi někdo nevolal, že by tady chtěl pracovat. Dělat hasiče ve ŠKODA AUTO je prestižní zaměstnání, zejména z důvodů používání moderní techniky.

skoda-firefighters

V případě potřeby vyjíždějí škodováčtí hasiči na pomoc i mimo areál závodu.

Příklady techniky používané hasiči ŠKODA AUTO

skoda-car-firefighter

Teleskopická pracovní plošina v hasičském provedení B 60 Rosenbauer je namontovaná na automobilovém podvozku SCANIA a je nejvyšší plošinou v České republice. Je vybavena speciálním kontrolním systémem pro stabilizaci. Koš plošiny má kapacitu nosnosti pro 5 dospělých osob. Ve výbavě je i seskoková matrace a evakuační rukáv o délce 60 m. Největší novinkou je instalovaná technologie CCS COBRA, což je speciální zařízení pro prorážení a řezání všech typů materiálů. Technika řezání pomocí vodního paprsku a abraziva rozprašuje vodu a vytváří velmi jemnou vodní mlhu, která má vysokou ochlazovací schopnost a efektivně hasí skrytá ohniska požáru.

Drone

Dron - profesionální kvadrokoptéra DJI Matrice 210 pro profesionální využití splňuje ty nejnáročnější požadavky HZS ŠKODA AUTO. Je odolná vůči dešti a je možné ji provozovat při teplotách v rozsahu minus 20°C až plus 45°C. Speciální konstrukční řešení umožňuje připojení dvou stabilizátorů s kamerou zároveň. S volitelnými bateriemi lze s M210 létat až 38 minut.

Robot LUF 60 je bezdrátově dálkově ovládané mobilní hasicí zařízení s pracovním dosahem do vzdálenosti
300 metrů. Vysoká mobilita a flexibilita jsou zajištěny pásovým podvozkem, který umožňuje jízdu do svahu a
schodišť se sklonem do 30° a je například schopen odtlačit osobní auto po dopravní nehodě nebo přepravit
paletu o hmotnosti 400 kg. Součástí zařízení je velkokapacitní přetlakový ventilátor s možností vytvoření
vodní mlhy nebo kompaktního proudu. Tato technologie umožňuje eliminovat zplodiny hoření, kouř, sálavé
teplo, toxické plyny a celkově snižuje intenzitu požáru. Rádiem řízené zařízení má další záložní ruční ovládání
pro případ výpadku dodávky elektrické energie.

CAS-MAN-4×2

CAS - MAN 4×2 je automobil prvního výjezdu. Má nádrže na 2 000 litrů vody a 400 litrů pěnidla. Je vybaven vysokotlakým hasicím zařízením COBRA, systémem pěnového hašení CAFS (Compressed Air Foam System) včetně dvou průtokových navijáků s hadicemi o délce 80 metrů. K dispozici je rovněž i hydraulické vyprošťovací nářadí Holmatro.

CAS-20-SCANIA-4x2_foto

CAS – SCANIA 4×2 je používána k prvnímu výjezdu. Vozidlo je vybaveno zařízením CAFS a zařízením COBRA. Vozidlo je vysoké jen 2,95 metru, čemuž byla přizpůsobena i samotná konstrukce nástavby tak, aby nepřesahovala výšku kabiny. Na střeše účelové nástavby vozidla je ve střešním boxu uložený mobilní převaděč, usnadňující komunikaci hasičům u místa zásahu. Pomocí ručního digitálního terminálu Mototrbo se dnes hasiči domluví se základnou z každého místa areálu společnosti ŠKODA AUTO.

car-skoda-firefighter

CAS 40 SCANIA - typ P450 B6×2*4NA o rozvoru 3 500 mm se vzduchovým pérováním zadních náprav a říditelnou první a poslední nápravou. Nádrž na hasivo je vyrobena z nerezavějící oceli s kapacitou 8 500 litrů vody a 1 000 litrů pěnidla. Na obou stranách nástavby jsou LED stavoznaky signalizující zbývající množství hasebních látek. Čerpací zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 4 000 litrů za minutu a je vybaveno systémem CAFS – tedy Compressed Air Foam System – pro výrobu pěny stlačeným vzduchem. Dále je vybaveno zařízením CCS COBRA.

PHA 40 – SCANIA 8×4 je těžký pěnový hasicí automobil. Plastová nástavba se skládá z nádrží o celkovém objemu 13 200 l vody, 1 000 l standardního pěnidla a 250 l speciálního pěnidla s vyšší ochlazovací schopností. V zadní části automobilu je prostor pro čerpadlo Rosenbauer NH40, které je ovládáno z kabiny pomocí palubního počítače nebo z prostoru čerpadla. Dále je cisternový automobil vybaven asanační lištou, což je armatura s tryskami napojená na vývod čerpadla. Je určena pro liniové a plošné hašení při požárech travnatých ploch nebo polí. Také se používá na čištění komunikace.

VOLKSWAGEN-Crafter

VOLKSWAGEN Crafter je sanitní automobil vybavený jako vozidlo rychlé zdravotnické pomoci.

Historie hasičského sboru v Mladé Boleslavi

Dobrovolný tovární hasičský sbor při firmě Laurin a Klement vznikl v roce 1905. Krátce před první světovou válkou v roce 1914 se stal jedním z prvních sborů v Rakousko-Uhersku, v němž sloužili hasiči z povolání. Po nezvladatelném požáru v roce 1969 bylo rozhodnuto o výstavbě nové hasičské stanice a modernizaci vozového parku. Po roce 1990 došlo k přejmenování požárního útvaru na Hasičský záchranný sbor ŠKODA. Do provozu byla zařazena nová technika, například rychlé zásahové automobily Volkswagen Transporter a MAN či vysokozdvižná plošina Bronto Skylift. V současné době slouží na požární stanici v Mladé Boleslavi v každé směně 12 hasičů. Další dva se v pracovních dnech střídají ve službě v prostorách Technického vývoje.

fireman-station-icon

Historie hasičského sboru ve Vrchlabí

Sbor dobrovolných hasičů v pobočném závodě ve Vrchlabí byl založen v roce 1950. Základ tvořili členové dobrovolných hasičských sborů z okolních vesnic, kteří pracovali v automobilce. Jejich činnost byla zaměřena hlavně na prevenci a civilní obranu. Na začátku 90. let bylo rozhodnuto, že šest členů sboru začne vykonávat službu jako svoje povolání a jednotka byla doplněna o nové členy z řad zaměstnanců. Dnes v závodě Vrchlabí slouží v každé směně velitel a 2 hasiči. Jejich oporou je sbor dobrovolných hasičů podniku, který tvoří 11 pracovníků závodu. K prvnímu výjezdu slouží automobil CAS 32 na podvozku SCANIA 6×4, nádrží na 8 000 l vody a vysokotlakým hasicím zařízením. Ve voze je i vyprošťovací zařízení Weber, dýchací technika, chemické obleky a další požární příslušenství, včetně zařízení ONE SEVEN. Jedná se o zařízení určené k výrobě komprimované těžké pěny. ONE SEVEN systém znamená, že z jedné kapky vody se vytvoří sedm bublin pěny. Takto vyrobené bubliny pěny mají podobné vlastnosti jako jemně rozprášená voda (vodní mlha). Systém má výborné ochlazovací schopnosti, ale zároveň i schopnosti izolační, zejména se jedná o izolaci hořlavé látky od vzdušného kyslíku a ochranu před tepelným zářením ještě nezasaženého hořlavého materiálu.

fireman-icon

Historie hasičského sboru v Kvasinách

V Kvasinách byl závodní sbor dobrovolných hasičů založen v roce 1953, spolu se začleněním závodu do organizační struktury tehdejší automobilky AZNP Mladá Boleslav. Sbor měl po celá léta v průměru 35 členů. Dnes na požární stanici v závodě Kvasiny slouží v každé směně 5 hasičů. V případě potřeby jsou k zásahu povoláváni i členové sboru dobrovolných hasičů podniku v počtu 10 lidí. K prvnímu výjezdu je používán technický automobil na podvozku SCANIA 4×2 s nádrží na 3 000 l vody a vysokotlakým hasicím zařízením CCS COBRA společně s cisternovou automobilovou stříkačkou na podvozku SCANIA 6×4 s nástavbou KOBIT s nádržemi na 8 000 l vody a 800 l pěnidla.

fireman-vehicle-icon

Související články Na základě štítků: 2019, bezpečnost, Kvasiny, Mladá Boleslav, Vrchlabí